Behandling Af Tørhed I Skeden Og Vaginal Opstramning

Gynækologisk laserbehandling af tørhed i skeden og vaginal opstramning

Generes du af tørre slimhinder i skeden? Eller slap bækkenbund?

Det er tabubelagte, men hyppige problemer hos mange kvinder. Og du kan gøre noget ved det.

Vi behandler kvinder i alle aldre, der døjer med tørhed og slaphed i skeden.

Vaginal laserbehandling udføres i Cutis Clinic Odense.

Læs om vaginal laserbehandling

Behandling af tørhed i skeden og vaginal opstramning

Mange kvinder har problemer med tør skede og/eller slap bækken. Faktisk oplever hovedparten af alle kvinder, der har nået overgangsalderen, en vis grad af slaphed og tørhed i skeden. Det skyldes som regel mangel på det kvindelige kønshormoner (østrogen).

Derudover kan en række andre forhold spille ind, herunder fødsler og evt. tidligere kemo- og/eller stråleterapi efter kræft.

Behandling Af Tørhed I Skeden Og Vaginal Opstramning

Hvordan virker laserbehandling af underlivet?

Som ved laserbehandling andre steder på kroppen stimulerer laserbehandling af skedens slimhinder dannelsen af nyt bindevæv. Resultatet er derfor, at skedeslimhinden bliver tykkere.

Dermed afhjælpes tørhed i skeden og den kløe og irritation, der sædvanligvis er ledsagesymptomer. Samtidig øges elasticiteten og giver dermed vaginal opstramning.

Behandlingen forudgås af en gynækologisk undersøgelse, hvor det sikres, at der ikke er forhold, der taler imod behandlingen. Selve behandlingen varer ca 10 minutter og er oftest smertefri. Der er ingen særlige forholdsregler forud for behandlingen.

Symptomer på overgangsalderen

Overgangsalderen er den periode i kvindens liv, hvor evnen til ægløsning forsvinder. Denne periode er også karakteriseret ved, at mængden af det kvindelige kønshormon, østrogen, falder i kroppen.

Hovedparten af alle kvinder, der har nået overgangsalderen, oplever en vis grad af slaphed og tørhed i skeden. Det skyldes som regel mangel på det kvindelige kønshormoner (østrogen).

Symptomerne bliver desværre kun værre med alderen og påvirker både livskvalitet og parforhold. Eksempelvis ses nedsat sexlyst og nedsat evne til at opnå orgasme.

Uanset årsag er symptomerne ikke rare, og derfor har vi i Cutis Clinic valgt som den eneste kæde af speciallægeklinikker i Danmark at tilbyde behandling, der kan lindre symptomerne hos kvinder, der døjer med tørre slimhinder og slap bækkenbund.

Symptomerne behandler vi med såkaldte ablative lasere (herunder fraktioneret CO2-laser og Erbium-laser). Det er behandlinger vi kan tilbyde, netop fordi vi er læger.

Pris på vaginal laserbehandling

Vaginal laserbehandling
Fra kr. 5.000,-
Pris fra kr. 5.000,- pr. laserbehandling
Gratis forundersøgelse

Prisen afhænger af hvor mange behandlinger der findes nødvendige for det ønskede resultat.

Få svar på dine spørgsmål om vaginal laserbehandling

Alle kvinder kan behandles og du kan forvente en bedring af dine symptomer.

Nej, behandlingen er som udgangspunkt ikke smertefuld. Nogle kvinder kan dog opleve et mindre ubehag under behandlingen, mens andre er helt upåvirket.

Den første uges tid efter behandlingen anbefaler vi, at du undgår tunge løft, motion og varme bade. Effekten efter behandlingen indsætter over 4-5 uger og effekten er tiltagende efter hver behandling.

Antallet af behandlinger afhænger af udgangspunktet og individuelle forhold som alder, slimhindens tykkelse og årsagen til symptomerne.

Vi anbefaler som regel 3-4 behandlinger med 4 ugers intervaller. Derefter kan der foretages en behandling en gang årligt for at holde effekten ved lige.

Da behandlingen afhjælper aldersrelaterede symptomer, vil effekten aftage i takt med den fortsatte naturlige aldringsproces. De fleste patienter har fortsat effekt af behandlingen i op til 1 år efter behandlingen.

De fleste oplever ingen eller forbigående bivirkninger i form af let rødme, hævelse eller ubehag. Generne forsvinder sædvanligvis i løbet af et par dage.