Brystreduktion udført af en af Danmarks mest erfarne plastikkirurger

Når du vælger brystreduktion hos Cutis Clinic Odense, er du garanteret tryghed og stor erfaring gennem hele dit behandlingsforløb.

bfo jens pilegaard

Brystreduktion foretages af Jens Pilegaard

Cutis Clinic Odense tilbyder vi brystreducerende operation.

Operationen udføres af Jens Pilegaard, der er en af Danmarks mest erfarne speciallæger i kosmetisk plastikkirurgi.

Han har over 25 års erfaring og stor ekspertise i at udføre brystreduktion.

brystreduktion

Brystreduktion

Kvinder kan være født med store bryster eller brysterne kan vokse i størrelse efter graviditet eller ved vægtforøgelse (mammahypertrofi).

Både fysiske og kosmetiske gener kan medføre ønsket om et mindre bryst. Det kan f.eks. være smerter i brysterne, hoved, nakke, ryg eller skuldre samt snærende bh-stropper.

Det er normalt sådan, at brystets størrelse afhænger af ens vægt. Man kan således forsøge at mindske størrelsen af brystet ved vægttab. For nogle kvinder vil løsningen på et for stort bryst dog være en brystreduktion.

Efter det fyldte 35. år tilrådes det at få foretaget en mammografi inden operationen.

Læs om brystreducerende operation

Behandlingsforløbet ved brystreduktion

jens pilegaard plastikkirurg

En grundig og professionel rådgivning er første og vigtigste skridt, når du ønsker at få foretaget brystreduktion. Derfor er det første, du skal gøre at booke tid til en forundersøgelse hos os.

Konsultationen foregår hos speciallæge i plastikkirurgi, Jens Pilegaard.

bfo operation

Hvordan foregår brystreducerende operation?

Operationen foregår i fuld bedøvelse og varer ca. 2 timer.

Du er klar til at tage hjem sidst på dagen for operationen.

Ved indgrebet reduceres den nederste del af brystet og brystvorten flyttes opad, imens den sidder fast på en stilk af væv under huden for at bevare blodforsyningen. Det medfører ar langs med omkredsen af brystvorten, fra underkanten af brystvorten og lodret ned til furen under brystet og slutteligt i selve furen under brystet.

Huden syes sammen i flere lag. Det yderste lag sys med en tynd nylontråd, der ligger lige under huden. Den er kun synlig i starten og slutningen af sammensyningen.

Der påsættes plaster og sugende forbinding over sårene, og du iføres en komprimerende bh, der støtter brystets nye form.

Opvågningen fra narkosen sker straks efter operationen er overstået, hvorefter man bliver passet og overvåget nøje af klinikkens sygeplejersker.

plastikkirurgi cutis clinic odense

• Du skal afhentes fra klinikken sidst på dagen for operationen
    • Du må ikke føre bil i 24 timer efter bedøvelsen
    • Du er normalt tilbage på arbejde efter 1 uge (afhængig af dets karakter)

Priser på brystreduktion

Obligatorisk forundersøgelse

Brystreduktion

Komprimerende BH

Få finansieret denne operation fra kun kr. 553,- pr. md. – Læs mere her>

Få svar på de hyppigste spørgsmål om brystreduktion

Det endelige resultat forventes at kunne ses efter 3-6 mdr. Arret vil dog fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar.

Effekten af operationen er varig, men resultatet vil forringes af graviditeter eller vægtøgning, der påvirker brystets volumen og vægt.

Operationen kan gentages.

Når man fjerner noget af brystet, er der risiko for, at muligheden for at amme forsvinder.

Der kan i meget sjældne tilfælde også opstå sårdannelse på dele af/hele brystvorten, der medfører, at den sårdækkede del af brystvorten vil mangle efter opheling.

Når man skærer i huden, er der tillige altid risiko for blødning, infektion, føleforstyrrelser og kroniske (vedvarende) smerter.

Risikoen for komplikationer er bl.a. større, hvis du har diabetes (sukkersyge), er overvægtig eller ryger.

• Blødning: der vil altid være en grad af blødning fra et sår. Derfor bliver såret altid dækket af sugende materiale efter operationen. Blødning dybere inde i brystet, ses normalt indenfor få timer efter operationen. Det kan blive nødvendigt at fjerne det størknede blod ved et lille kirurgisk indgreb, da blodet medfører øgede smerter.

• Infektion: vil normalt blive synligt indenfor 1-2 uger. Der gives forebyggende antibiotika under operationen, og infektion er sjældent (< 1%). Det kan normalt behandles med vand og sæbe, og der er meget sjældent behov for antibiotika.

• Føleforstyrrelser: du vil opleve betydelig nedsat følesans i operationsområdet. Den kommer normalt tilbage i løbet af måneder. Hvis dette ikke er tilfældet efter 2-3 år., er tilstanden formentlig blivende, men er sjældent generende.

• Smerter: de umiddelbare smerter i tilslutning til operationen forsvinder i løbet af dage til uger. Der udleveres en vejledning om smertebehandling efter operationen. Hvis receptpligtig medicin er påkrævet, udleveres dette fra klinikken. Kroniske (vedvarende) smerter ses hos < 1% og er vanskelige at behandle.

Arret vil fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene.

Vi kan som den eneste speciallægeklinik i Danmark tilbyde dig laserbehandling af dine operationsar, hvilket udføres i ugerne efter operationen. Derved stimuleres ophelingen, og arrene gøres endnu mindre synlige.

Desuden kan der være fysiske forhold, der gør, at du ikke kan forvente et godt resultat af en brystreducerende operation.

Dine forventninger og muligheder for at indfri dem gennemgås til forundersøgelsen.

Du kan varetage dine egenomsorg i hele forløbet.

De første tre dage skal du forholde dig i ro men ikke være sengeliggende. Herefter kan aktivitetsniveauet gradvist øges.

Normalt er du tilbage på arbejde 1 – 2 uger efter operationen. Hvis arbejdet ikke involverer tunge løft og hård fysisk aktivitet, er mange tilbage allerede efter den første uge.

Vi anbefaler, at du undgår sport og hårdt fysisk arbejde i 4 uger efter operationen.

I forbindelse med forundersøgelsen, får du udleveret skriftlig og detaljeret information om operationen.

Det vigtigste er, at du har læst materialet og, at du får besvaret de spørgsmål, du måtte have, så du er velinformeret og tryg omkring, hvad der skal ske.

Operationen foregår i fuld bedøvelse. Du vil få en særskilt vejledning omkring bedøvelsen.

• Du skal afhentes fra klinikken sidst på dagen for operationen
  • Du må ikke føre bil i 24 timer efter bedøvelsen
  • Du er normalt tilbage på arbejde efter 1 uge (afhængig af arbejdets karakter)

Den støttende bh skal anvendes i 14 dage.

Det er forskelligt, og længden af din sygemelding er noget, du selv vælger.

Normalt kan du starte arbejde 1-2 uger efter operationen.

Hvis forløbet har været ukompliceret og arbejdet ikke involverer tunge løft eller hårdt fysisk arbejde, så er du normalt tilbage efter 1 uge.

Du kan varetage dine egenomsorg i hele forløbet.

De første 3-4 dage skal du forholde dig i ro men ikke være sengeliggende. Herefter kan aktivitetsniveauet gradvist øges.

Vil du booke tid eller har du spørgsmål omkring brystreduktion?