Gynækomasti Operation

Gynækomasti operation (reduktion af mandebryster) udført af erfarne plastikkirurger

Når du vælger gynækomasti operation hos Cutis Clinic, er du garanteret tryghed og stor erfaring gennem hele dit behandlingsforløb.

På Cutis Clinic Odense og Cutis Clinic Køge tilbyder vi kirurgisk fjernelse af mandlig brystdannelse (gynækomasti).

Operationen udføres af vores dygtige speciallæger, der er blandt Danmarks mest erfarne speciallæger i kosmetisk plastikkirurgi.

Gynækomasti (mandebryster)

Brystdannelse hos mænd (gynækomasti) skyldes oftest brugen af anabole steroider, men kan også være medfødt eller som følge af overvægt.

Brystdannelsen består normalt både af fedt- og kirtelvæv. Generne kan være både fysiske og kosmetiske.

De fysiske gener er ømhed og smerter i brystvævet, mens de kosmetiske gener er øget volumen i brystet, der ses både med og uden tøj på.

Gynækomasti Operation

En grundig og professionel rådgivning er første og vigtigste skridt, når du ønsker at få foretaget en gynækomasti operation. Derfor er det første, du skal gøre at booke tid til en konsultation hos os.

Gynækomasti Operation

Hvordan foregår gynækomasti operationen?

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1,5 time. Den udføres ambulant, hvilket betyder, at du kan forlade klinikken, så snart operationen er slut.

Først foretages en fedtsugning af brystet. Herefter lægges et snit på ca. 2 cm i den nederste del af brystvorten, hvorigennem kirtelvævet fjernes.

Huden syes sammen i flere lag. Det yderste lag sys med en tynd nylontråd, der ligger lige under huden. Den er kun synlig i starten og slutningen af sammensyningen.

Der påsættes plaster og sugende materiale på sårene, og du iføres en stram vest, der skal holde området plant.

• Du skal forholde dig i ro de første 3 dage, men ikke være sengeliggende
  • Du må i princippet genoptage dit arbejde dagen efter indgrebet (afhængig af dets karakter), men de fleste venter et par dage.
  • Du skal anvende den komprimerende vest under tøjet døgnet rundt de første 2 uger
Gynækomasti Operation

Mød vores speciallæger i plastikkirurgi

Javed Akram

Jens Pilegaard

Speciallæge i plastikkirurgi

Jens har arbejdet i ca. 30 år med kosmetisk kirurgi, og trods det opdager han fortsat nye detaljer inden for specialet.

Jens gør sig altid de største anstrengelser for at indfri de forventninger, som er aftalt ved forundersøgelsen. Han oplever stor tilfredshed hos patienterne med sit arbejde.

Han har, gennem mere end 30 år, opbygget et renommé som en af Danmarks absolut dygtigste og mest efterspurgte plastikkirurger.

Du møder Jens på vores privathospital Cutis Clinic i Odense.

Læs mere om Jens
Javed Akram

Speciallæge i plastikkirurgi

Javed blev speciallæge i plastikkirurgi på Odense Universitets Hospital og Aarhus Universitetshospital.

Som afdelingslæge i Roskilde var han ansvarlig for hudopstrammende kirurgi efter massivt vægttab og særligt involveret i ansigtsrekonstruktion efter kræft og del af brystrekonstruktions teamet.

Javed har erfaring med kosmetisk kirurgi fra privathospitaler i Danmark og Skandinavien. Internationalt har han engageret sig i filantropiske kirurgiske missioner og opereret brandsårsofre, syreskadede kvinder og børn med læbe-ganespalte i Kashmir sammen med et team fra England.

Du møder Javed til forundersøgelser i Cutis Clinic Køge og han opererer på vores privathospital i Odense

Læs mere om Javed

Priser på gynækomasti operation

OBLIGATORISK FORUNDERSØGELSE

PRIS PÅ GYNÆKOMASTI
Komprimerende vest

Få finansieret denne operation fra kun kr. 343,- pr. md. – Læs mere her>

Få svar på de hyppigste spørgsmål om gynækomasti operation

Det endelige resultat forventes at kunne ses efter 2-3 mdr.

Arret vil dog fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene. Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar.

Effekten af operationen er varig, men den naturlige aldring kan naturligvis ikke stoppes, og huden vil give sig med tiden. Resultatet vil forringes af graviditeter eller vægtøgning.

Operationen kan gentages.

Når man skærer i brystvævet, er der risiko for, at muligheden for at amme forsvinder.

Der kan i meget sjældne tilfælde også opstå sårdannelse på dele af/hele brystvorten, der medfører, at den sårdækkede del af brystvorten vil mangle efter opheling.

Når man skærer i huden, er der tillige altid risiko for blødning, infektion, føleforstyrrelser og kroniske (vedvarende) smerter.

Risikoen for komplikationer er bl.a. større, hvis du har diabetes (sukkersyge), er overvægtig eller ryger.

• Blødning: der vil altid være en grad af blødning fra et sår. Derfor bliver såret altid dækket af sugende materiale efter operationen. Blødning dybere inde i brystet, ses normalt indenfor få timer efter operationen. Det kan blive nødvendigt at fjerne det størknede blod ved et lille kirurgisk indgreb, da blodet medfører øgede smerter.
  • Infektion: vil normalt blive synligt indenfor 1-2 uger. Der gives forebyggende antibiotika under operationen, og infektion er sjældent (< 1%). Det kan normalt behandles med vand og sæbe, og der er meget sjældent behov for antibiotika.
  • Føleforstyrrelser: du vil opleve betydelig nedsat følesans i operationsområdet. Den kommer normalt tilbage i løbet af måneder. Hvis dette ikke er tilfældet efter 2-3 år., er tilstanden formentlig blivende, men er sjældent generende.
  • Smerter: de umiddelbare smerter i tilslutning til operationen forsvinder i løbet af dage til uger. Der udleveres en vejledning om smertebehandling efter operationen. Hvis receptpligtig medicin er påkrævet, udleveres dette fra klinikken. Kroniske (vedvarende) smerter ses hos < 1% og er vanskelige at behandle.

Arret vil fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene.

Vi kan som den eneste speciallægeklinik i Danmark tilbyde dig laserbehandling af dine operationsar, hvilket udføres i ugerne efter operationen. Derved stimuleres ophelingen, og arrene gøres endnu mindre synlige.

Desuden kan der være fysiske forhold, der gør, at du ikke kan forvente et godt resultat af en gynækomasti operation. Dine forventninger og muligheder for at indfri dem gennemgås til forundersøgelsen.

I forbindelse med forundersøgelsen, får du udleveret skriftlig og detaljeret information om operationen.

Det vigtigste er, at du har læst materialet og, at du får besvaret de spørgsmål, du måtte have, så du er velinformeret og tryg omkring, hvad der skal ske.

Operationen foregår i fuld bedøvelse. Du vil få en særskilt vejledning omkring bedøvelsen.

• Du skal afhentes fra klinikken sidst på dagen for operationen
  • Du må ikke føre bil i 24 timer efter bedøvelsen
  • Du er normalt tilbage på arbejde efter 1 uge (afhængig af arbejdets karakter)

Det er forskelligt, og længden af din sygemelding er noget, du selv vælger.

Normalt kan du starte arbejde 1-2 uger efter operationen.

Hvis forløbet har været ukompliceret og arbejdet ikke involverer tunge løft eller hårdt fysisk arbejde, så er du normalt tilbage efter 1 uge.

Du kan varetage dine egenomsorg i hele forløbet.

De første 3-4 dage skal du forholde dig i ro men ikke være sengeliggende. Herefter kan aktivitetsniveauet gradvist øges.

Vi anbefaler, at du undgår sport og hårdt fysisk arbejde i 4 uger efter operationen.