Gynækomasti operation (reduktion af mandebryster) udført af en af Danmarks mest erfarne plastikkirurger

Når du vælger gynækomasti operation hos Cutis Clinic Odense, er du garanteret tryghed og stor erfaring gennem hele dit behandlingsforløb.

bfo jens pilegaard

Gynækomasti operation foretages af Jens Pilegaard

Cutis Clinic Odense tilbyder vi kirurgisk fjernelse af mandlig brystdannelse (gynækomasti).

Operationen udføres af Jens Pilegaard, der er en af Danmarks mest erfarne speciallæger i kosmetisk plastikkirurgi.

Han har over 25 års erfaring og stor ekspertise i at udføre gynækomasti operation.

Gynækomasti (mandebryster)

Brystdannelse hos mænd (gynækomasti) skyldes oftest brugen af anabole steroider, men kan også være medfødt eller som følge af overvægt.

Brystdannelsen består normalt både af fedt- og kirtelvæv. Generne kan være både fysiske og kosmetiske.

De fysiske gener er ømhed og smerter i brystvævet, mens de kosmetiske gener er øget volumen i brystet, der ses både med og uden tøj på.

Læs om gynækomasti operation

Behandlingsforløb ved operation for gynækomasti

jens pilegaard plastikkirurg

En grundig og professionel rådgivning er første og vigtigste skridt, når du ønsker at få foretaget en gynækomasti operation. Derfor er det første, du skal gøre at booke tid til en konsultation hos os.

Konsultationen foregår hos speciallæge i plastikkirurgi, Jens Pilegaard.

gynækomasti operation

Hvordan foregår gynækomasti operationen?

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1,5 time. Den udføres ambulant, hvilket betyder, at du kan forlade klinikken, så snart operationen er slut.

Først foretages en fedtsugning af brystet. Herefter lægges et snit på ca. 2 cm i den nederste del af brystvorten, hvorigennem kirtelvævet fjernes.

Huden syes sammen i flere lag. Det yderste lag sys med en tynd nylontråd, der ligger lige under huden. Den er kun synlig i starten og slutningen af sammensyningen.

Der påsættes plaster og sugende materiale på sårene, og du iføres en stram vest, der skal holde området plant.

efter ambulant operation

• Du skal forholde dig i ro de første 3 dage, men ikke være sengeliggende
    • Du må i princippet genoptage dit arbejde dagen efter indgrebet (afhængig af dets karakter), men de fleste venter et par dage.
    • Du skal anvende den komprimerende vest under tøjet døgnet rundt de første 2 uger

Hvad koster en gynækomasti operation?

Obligatorisk forundersøgelse

Pris på Gynækomasti

Komprimerende vest

Få finansieret denne operation fra kun kr. 343,- pr. md. – Læs mere her>

Få svar på de hyppigste spørgsmål om gynækomasti operation

Det endelige resultat forventes at kunne ses efter 2-3 mdr.

Arret vil dog fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene. Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar.

Det opnåede resultat vil normalt være varigt, men kan forringes ved vægtændring eller ved anvendelse af anabole steroider. Operationen kan gentages.

• Blødning: der vil altid være mere eller mindre blødning fra et sår. Opstår der blødning fra de dybere lag, ses det umiddelbart efter operationen. Det kan i sjældne tilfælde være nødvendigt at stoppe blødningen ved et lille kirurgisk indgreb.
  • Infektion: vil normalt blive synligt indenfor 1-2 uger. Det er sjældent (< 1%) og kan normalt behandles med vand og sæbe. Der er meget sjældent behov for antibiotika.
  • Føleforstyrrelser: du vil opleve nedsat følesans i operationsområdet. Følesansen kommer normalt tilbage i løbet af uger til måneder. Hvis dette ikke er tilfældet efter 3-6 mdr., er tilstanden formentlig blivende, men er sjældent generende.
  • Smerter: de umiddelbare smerter i tilslutning til operationen forsvinder i løbet af uger. Der udleveres en vejledning om smertebehandling efter operationen. Hvis receptpligtig medicin er påkrævet, udleveres dette fra klinikken. Kroniske (vedvarende) smerter ses hos < 1% og er vanskelige at behandle.

I forbindelse med forundersøgelsen, får du udleveret skriftlig og detaljeret information om operationen. Det vigtigste er, at du har læst materialet og, at du får besvaret de spørgsmål, du måtte have, så du er velinformeret og tryg omkring, hvad der skal ske.

Operationen foregår i lokalbedøvelse. Du vil få en særskilt vejledning omkring bedøvelsen.

• Du skal forholde dig i ro de første 3 dage, men ikke være sengeliggende

Såfremt der ikke har været komplikationer, er der normalt ingen restriktioner efter 4 uger.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar. Arrene vil fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene.

Vi kan som den eneste speciallægeklinik i Danmark tilbyde dig laserbehandling af dine operationsar, hvilket udføres i ugerne efter operationen. Derved stimuleres ophelingen, og arrene gøres endnu mindre synlige.

Desuden kan der være fysiske forhold, der gør, at du ikke kan forvente et godt resultat af en gynækomasti operation. Dine forventninger og muligheder for at indfri dem gennemgås til forundersøgelsen.

Du må i princippet genoptage dit arbejde dagen efter indgrebet, hvis det ikke involverer tunge løft eller anden hård fysisk aktivitet. De fleste vælger dog at vente et par dage.

Du kan varetage dine egenomsorg i hele forløbet. De første tre dage skal du forholde dig i ro men ikke være sengeliggende. Herefter kan aktivitetsniveauet gradvist øges. Vi anbefaler, at du undgår sport og hårdt fysisk arbejde i 4 uger efter operationen.

Vil du booke tid eller har du spørgsmål om gynækomasti?