Hageplastik

Når du bliver ældre, svinder hudens elasticitet og ofte øges fedtlaget. For halsens vedkommende kan dette medføre løsthængende hud på forsiden af halsen, der er mere eller mindre udfyldt med fedt. Hvis dette er generende, er der mulighed for fjernelse af overskydende hud og fedt ved en hageplastik.

Læs om hageplastik

• Informationer om indgrebet, det forventede resultat, risici/komplikationer og efterforløbet:

Vi anbefaler, at du har en ledsager med samt, at du tænker over eventuelle spørgsmål. Skriv dem gerne ned. Ifølge Sundhedsstyrelsen skal der være mindst 1 uge imellem forundersøgelse og operation.

Hageplastik

Hvordan forbereder jeg mig til operationen?

Det vigtigste er, at du har fået besvaret de spørgsmål, du måtte have inden operationen, så du er velinformeret og tryg omkring, hvad der skal ske. Operationen foregår i lokalbedøvelse eller fuld bedøvelse. Du vil få en særskilt vejledning omkring bedøvelsen.

Vi anbefaler, at du sørger for at have nogen, der kan transportere dig hjem efter operationen. Hvis du ryger, anbefales det at ophøre 6 uger inden operation og undlade at påbegynde rygning efter operationen.

Hvordan foregår operationen?

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1 time. Den udføres ambulant, hvilket betyder, at du kan forlade klinikken, så snart operationen er slut. Der lægges et snit midt på hagen, der hvor hudoverskuddet er. Det fjernes sammen med det underliggende fedt.

Der laves samtidig en korrektion på den underliggende hudmuskel, så området mellem hage og hals bliver mere plant. Huden sys sammen med en tynd nylontråd, der ligger under huden. Den er kun synlig i starten og slutningen af sammensyningen. Der påsættes plaster.

Pris på hageplastik operation

Kr. 9.500,-

Få finansieret denne operation fra kun kr. 208,- pr. md. – Læs mere her>

Pris er ekskl. obligatorisk forundersøgelse på 500kr.
Når du har betalt for denne forundersøgelse, er alle fremtidige kontroller og forundersøgelser (ifm. plastikkirurgi) gratis hos Cutis Clinic Odense.

Få svar på dine spørgsmål om hageplastik

Blødning: der vil altid være en grad af blødning fra et sår. Derfor bliver såret altid dækket af sugende materiale efter operationen. Opstår der blødning fra de dybere lag under huden, ses det umiddelbart efter operationen. Det kan i sjældne tilfælde være nødvendigt at stoppe blødningen ved et lille kirurgisk indgreb.

Infektion: vil ofte blive synligt indenfor 1-2 uger. Det er sjældent (< 1%) og kan normalt behandles med vand og sæbe. Der er meget sjældent behov for antibiotika.

Føleforstyrrelser: du vil opleve betydelig nedsat følesans i operationsområdet. Den kommer normalt tilbage i løbet af måneder. Hvis dette ikke er tilfældet efter 2-3 år., er tilstanden formentlig blivende, men er sjældent generende.

Smerter: de umiddelbare smerter i tilslutning til operationen forsvinder i løbet af dage til uger. Der udleveres en vejledning om smertebehandling efter operationen. Hvis receptpligtig medicin er påkrævet, udleveres dette fra klinikken. Kroniske (vedvarende) smerter ses hos < 1% og er vanskelige at behandle.

• Du skal forholde dig i ro de første to dage, men du skal ikke være sengeliggende
  • Du skal forvente hævelse og misfarvning i området
  • Du må i princippet genoptage dit arbejde dagen efter indgrebet (afhængig af arbejdets karakter)

Såfremt der ikke har været komplikationer, er der normalt ingen restriktioner efter 2 uger.

Det endelige resultat forventes at kunne ses efter ca. 2 mdr. Hævelse og misfarvning forventes at være forsvundet efter den første uge (med individuel variation). Arret vil dog fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene. Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar.

Effekten af operationen er varig, men den almindelige aldring kan naturligvis ikke stoppes. Operationen kan gentages.

Du tilbydes trådfjernelse og kontrol 7 dage efter operationen. Yderligere kontrol kan altid aftales ved behov og er uden beregning.