Kapseldannelse

Hvad er kapseldannelse efter brystforstørrende operation?

Der dannes altid en helt tynd bindevævskapsel omkring brystimplantaterne, og det er en normal og naturlig proces, når man indopererer et fremmedlegeme i kroppen. Der er risiko for, at denne kapsel med tiden vil blive tykkere og skrumpe, hvilket ikke er ønskværdigt. Læs mere om brystimplantater her

Det medfører, at brystet bliver fastere og mere kugleformet, og det kan resultere i smerter i brystet eller et kosmetisk dårligere resultat pga. deformitet af brystet.

Læs mere om silikonebryster her

Hvordan forebygger jeg kapseldannelse?

Ved trådfjernelsen bliver du instrueret i massage af brystet i forsøget på at øge chancen for at forebygge kapselskrumpning. Det kan desværre ikke forudsiges, hvem der udvikler det, og hvem der ikke gør.

Man ved dog, at blødning/infektion i hulrummet giver en større risiko for, at det dannes senere, ligesom der er øget risiko for at danne det igen, hvis du først har haft det én gang.

Læs mere om kapseldannelse

Hvordan behandles kapseldannelse?

Kapseldannelse behandles ved en ny operation, hvor kapslen spaltes eller fjernes helt/delvist. Det kan enten foretages i lokalbedøvelse eller fuld bedøvelse.

Kirurgen bruger de gamle ar (i furen under brystet) således, at du ikke får nye ar ved operationen. Hvis det sker indenfor de første 5 år efter operationen, foretages det uden beregning.

Er kapseldannelse farligt?

Nej, kapseldannelse er ikke farligt. Det er en naturlig reaktion fra kroppen, at danne en tynd kapsel rundt om et fremmedlegeme, og det er heldigvis sjældent, at den senere fortykkes eller skrumper, så du kan se eller mærke det.

Valg af implantater