Øjenlågsoperation

Øjenlågsoperation udført af en af Danmarks mest erfarne plastikkirurger

Når du vælger øjenlågsoperation hos Cutis Clinic Odense, er du garanteret tryghed og stor erfaring gennem hele dit behandlingsforløb.

På Cutis Clinic Odense tilbyder vi øjenlågsoperation.

Operationen udføres af Jens Pilegaard, der er en af Danmarks mest erfarne speciallæger i kosmetisk plastikkirurgi.

Han har over 25 års erfaring og stor ekspertise i at udføre øjenlågsoperation.

Jens Pilegaard

Læs mere om øjenlågsoperation

Reduktion af øvre øjenlåg (øjenlågsoperation)

Folk i alle aldre kan døje med tunge øjenlåg. Dog er det oftest en del af den naturlige aldringsproces, fordi huden mister sin elasticitet. Årsagen kan også være fedtudposning.

Kosmetiske gener kan indebære, at du ser træt og ældre ud.

Fysiske gener opstår, hvis øjenlågene hænger ud over selve øjet og blokerer for en del af synsfeltet. Dette kan medføre træthed og hovedpine.

Tunge øjenlåg kan behandles kirurgisk, og det anses for at være mindre indgreb. Det er den mest udførte kosmetiske operation i Danmark.

Øjenlågsoperation defineres som operation af enten øvre eller nedre øjnelåg. Du kan læse mere om operation ef nedre øjenlåg (poser under øjnene) her>

Øjenlågsoperation

En grundig og professionel rådgivning er første og vigtigste skridt, når du ønsker at få foretaget ansigtsløft. Derfor er det første, du skal gøre at booke tid til en forundersøgelse hos os.

Konsultationen foregår hos speciallæge i plastikkirurgi, Jens Pilegaard.

Hvordan foregår øjenlågsoperation?

Operationen foregår i lokalbedøvelse og varer ca. 1 time.

Du ligger med lukkede øjne og kan fornemme, at kirurgen arbejder i området, men du mærker ingen smerte.

Snittet lægges i globelinjen, som er der, hvor øjenlåget har en naturlig fold, hvilket vil skjule arret efterfølgende. Herefter fjernes overskydende hud med underliggende fedt således, at øjenlåget gøres ”slankere” og mindre fyldigt.

På intet tidspunkt bryder man igennem øjenlåget, man arbejder kun i de yderste lag.

Huden sys sammen med en tynd nylontråd, der ligger under huden. Den er kun synlig i starten og slutningen af sammensyningen i form af en knude.

Du kan forlade klinikken, så snart operationen er slut.

Øjenlågsoperation

• Du skal forvente hævelse og misfarvning af øjne og omgivelser
  • Du kan i princippet genoptage dit arbejde dagen efter operationen, hvis det ikke involverer tunge løft eller hårdt fysisk arbejde, men hævelsen og misfarvningen gør, at de fleste ønsker at vente til en uge efter operationen.

Pris på øjenlågsoperation

OBLIGATORISK FORUNDERSØGELSE

ØJENLÅGSOPERATION

Få finansieret denne operation fra kun kr. 183,- pr. md. – Læs mere her>

Få svar på de hyppigste spørgsmål om øjenlågsoperation

Det endelige resultat forventes at kunne ses efter 2-3 mdr.

Hævelse og misfarvning forventes forsvundet efter 1 uge (med individuel variation).

Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar. Arrene vil fortsætte med at blive mindre synlige, som årene går.

De fleste oplever, at arrene ikke er synlige, da de skjules i globelinjen (omslagsfolden på øvre øjenlåg).

Effekten af operationen er varig, men den almindelige aldring kan naturligvis ikke stoppes. Operationen kan gentages, hvis behovet opstår.

Du tilbydes trådfjernelse og kontrol 7 dage efter operationen. Yderligere kontrol kan altid aftales ved behov og er uden beregning.

• Blødning: der vil altid være en grad af blødning fra sårene. Den sugende og komprimerende forbinding, der anlægges ved operationen er normalt nok til at forhindre, at det bliver generende. Det kan i sjældne tilfælde være nødvendigt at stoppe blødningen ved et lille kirurgisk indgreb.
  • Infektion: vil normalt blive synligt indenfor 1-2 uger. Det er sjældent (< 1%) og kan normalt behandles med vand og sæbe. Der er meget sjældent behov for antibiotika.
  • Føleforstyrrelser: du vil opleve nedsat følesans i operationsområdet. Den kommer normalt tilbage i løbet af uger til måneder. Hvis dette ikke er tilfældet efter 3-6 mdr., er tilstanden formentlig blivende, men den er som regel ikke generende.
  • Smerter: de umiddelbare smerter i tilslutning til operationen forsvinder i løbet af dage til uger. Der udleveres en vejledning om smertebehandling efter operationen. Hvis receptpligtig medicin er påkrævet, udleveres dette fra klinikken. Kroniske (vedvarende) smerter ses hos
    < 1% og er vanskelige at behandle.

I forbindelse med forundersøgelsen, får du udleveret skriftlig og detaljeret information om operationen. Det vigtigste er, at du har læst materialet og, at du får besvaret de spørgsmål, du måtte have, så du er velinformeret og tryg omkring, hvad der skal ske.

Operationen foregår i lokalbedøvelse. Du vil få en særskilt vejledning omkring bedøvelsen.

• Du kan forlade klinikken lige efter operationen
  • Du må ikke føre bil i 24 timer efter ”sovemiddelrusen”
  • Du skal forholde dig i ro de første 3 dage, men ikke være sengeliggende
  • Du er normalt tilbage på arbejde efter 1 uge (afhængig af dets karakter)
  • Du skal påregne hævelse og misfarvning af ansigtet

Såfremt der ikke har været komplikationer, er der normalt ingen restriktioner efter 4 uger.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan ens hud danner ar, men den anvendte syteknik giver mulighed for at danne de pænest mulige ar. Arret vil fortsætte med at blive pænere og mindre synligt med årene.

De fleste oplever ved denne operation, at arrene ikke er synlige, da de skjules i globelinjen (omslagsfolden på øvre øjenlåg).

Desuden kan der være fysiske forhold, der gør, at du ikke kan forvente et godt resultat af en øjenlågsoperation. Dine forventninger og muligheder for at indfri dem gennemgås til forundersøgelsen.

Hævelsen og misfarvningen gør, at de fleste ønsker at vente med at genoptage arbejdet til en uge efter operationen.

Du kan varetage dine egenomsorg i hele forløbet. De første tre dage skal du forholde dig i ro men ikke være sengeliggende. Herefter kan aktivitetsniveauet gradvist øges. Vi anbefaler, at du undgår sport og hårdt fysisk arbejde i 4 uger efter operationen.

Du må gerne bruge make-up på huden for at skjule misfarvningen, men det anbefales at undgå at bruge noget direkte på sårene, indtil trådene er fjernet.